Klassenapparatuur, MyLink en Soundfield

Op Auris College Leiden maken we gebruik van verschillende hulpmiddelen.

Klassenapparatuur

Leerlingen met een matig tot ernstig gehoorverlies maken in de klas gebruik van klassenapparatuur. Dit zend- en ontvangsysteem verbetert  de signaalruis verhouding. De leerkracht spreekt direct in de microfoon waardoor zijn stem beter doorkomt dan de geluiden uit de omgeving. Leerlingen komen in aanmerking voor klassenapparatuur op advies van de audioloog. Bij onzorgvuldig gebruik van de klassenapparatuur kunnen wij de leerling verantwoordelijk stellen voor de kosten.

MyLink en Soundfield

Leerlingen die problemen hebben met verstaan en concentratie kunnen MyLink gebruiken. Dit is een hulpmiddel om de instructie beter binnen te laten komen. MyLink bestaat uit een zender en een ontvanger. De zender stuurt de stem van de leerkracht naar de leerling. Voor de leerling lijkt het nu alsof de leerkracht vlak naast hem staat. Ook is de leerkracht verstaanbaar als er meer geluiden in de klas zijn. Een soortgelijk effect heeft de Soundfield. De Soundfield is een versterker die voor een hele groep gebruikt kan worden.