Kwaliteit
Kwaliteit
De kwaliteit van onze school wordt bepaald door verschillende aspecten. Al deze aspecten zijn even belangrijk en vormen samen onze kwaliteitszorg. Door op een onderdeel te klikken vind je meer informatie over waar we staan, wat onze ambities zijn en hoe we daar willen komen. Onze plannen en ambities komen ook terug in het school- en/of jaarplan. Deze vind je op de pagina onze school.
Cliëntervaringsonderzoek
Dit jaar is de CEO op de VSO’s alleen afgenomen onder de leerlingen. Dit in verband met de voorgenomen sluiting van onze VSO’s. Onze respons is hierdoor erg hoog (97%).
We hebben de uitkomsten van het CEO 2025 met de teamleiders, zorgcoördinator en portefeuillehouders besproken. Dit omdat er geen andere of verrassende punten uit de CEO 2025 naar voren kwamen ten opzichte van de CEO van 2023.
Trots op:
- De sfeer op onze school.
- De positieve benadering naar de leerlingen toe. Er wordt echt gekeken naar wat de leerlingen kunnen en waar ze goed in zijn.
- De sociale veiligheid: leerlingen geven aan goed te weten bij wie ze terecht kunnen en voelen zich veilig op school. Ze stappen makkelijk op docenten af om hulp te vragen als dit nodig is.
Veiligheid
Wij willen graag dat iedereen zich veilig voelt op school. Daarom wordt jaarlijks de veiligheidsmonitor afgenomen. Dit is een vragenlijst waarmee het gevoel van veiligheid op de school in kaart wordt gebracht. Om het jaar wordt deze vragenlijst tegelijk afgenomen met het CEO, dan vullen ook ouders, medewerkers en specialisten de vragen in. Het andere jaar is de veiligheidsmonitor een losse vragenlijst enkel voor leerlingen.
Om rekening te houden met de mogelijkheden van al onze leerlingen zijn vier versies van de vragenlijst voor leerlingen beschikbaar:
- een versie met de vragen en tekst;
- een voorgelezen versie met tekst;
- een versie met op elke pagina één vraag ondersteund door NmG;
- een versie met op elke pagina één vraag met NGT.
De antwoordschaal bestaat uit oneens (1), meer oneens dan eens (2), meer eens dan oneens (3) en eens (4). De stellingen in de rubriek Sociale veiligheid 2 zijn negatief geformuleerd en hebben een omgekeerde antwoordschaal: nooit (1), soms (2), vaak (3) en altijd (4). Een lagere score op deze schaal geeft dus aan dat de leerlingen een hogere sociale veiligheid ervaren. Hieronder zijn de resultaten weergegeven voor de leerlingen, aangezien zij ieder jaar bevraagd worden.
* Let op, hier geldt een andere antwoordschaal
De school is trots op de mate waarin leerling sociale veiligheid ervaren op school. Leerlingen geven aan goed te weten bij wie ze terecht kunnen en voelen zich veilig op school. Ze stappen makkelijk op docenten af om hulp te vragen als dit nodig is.
Uitstroom en bestendiging
Wij houden bij naar welk niveau onze leerlingen uitstromen. Dit doen wij gericht door bij te houden of de leerlingen uitstromen volgens de verwachte uitstroombestemming in het ontwikkelingsperspectief (OPP) en of leerlingen twee jaar na het uitstromen nog steeds op dezelfde bestemming zitten (bestendiging). Deze gegevens worden jaarlijks door de Onderwijsinspectie uitgevraagd over het afgelopen schooljaar.
Onze vso-leerlingen worden voorbereid op de toekomst en in overleg met u als ouder en de leerling wordt gekeken naar de best passende (onderwijs)plek voor de leerling. Deze best passende plek kan zijn dat zij tussentijds uitstromen, naar een andere vso school of naar het regulier voortgezet onderwijs, of dat de leerling na het behalen van zijn/haar diploma uitstroomt naar vervolgonderwijs of gaat werken. De meest voorkomende bestemmingen zijn:
- het regulier voortgezet (speciaal) onderwijs;
- een mbo-opleiding;
- een (begeleide) arbeidsplaats.
In 2022-2023 zijn in totaal 23 leerlingen uitgestroomd, waarvan er 8 leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd naar een beter passend onderwijsplek. Het grootste gedeelte dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het regulier voorgezet onderwijs (83%). 17% stroomt uit naar het voortgezet speciaal onderwijs. De tussentijdse uitstroom is vergelijkbaar met vorig jaar.
Uitstroom
In schooljaar 2023-2024 zijn in totaal 33 leerlingen uitgestroomd, waarvan 18 leerlingen
na afronden van de onderbouw vmbo op het ACL doorstromen naar een reguliere bovenbouw
vmbo. Het grootste gedeelte dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het regulier
voortgezet onderwijs (89%). 11% stroomt uit naar het voortgezet speciaal onderwijs.
De tussentijds uitstroom is enigszins vergelijkbaar met het schooljaar daarvoor.
In schooljaar 2023-2024 zijn 15 leerlingen eind-uitgestroomd. Hiervan is 40% vervolgonderwijs
gaan volgen. Dit percentage is lager dan het schooljaar daarvoor (47%).
Bestendiging
Bestendiging
Tot slot is in kaart gebracht of de leerlingen die in schooljaar 2022-2023 zijn uitgestroomd op
1 oktober 2024 nog steeds op dezelfde bestemming zitten als waarnaar zij zijn uitgestroomd.
Auris streeft naar 90% bestendiging. Het relatief hoge percentage ‘onbekend’ (15%) betreft in dit geval 3 leerlingen, waarvan er 2 zijn verhuisd naar het buitenland.
Leergebied Overstijgende kerndoelen (vmbo-route)
In de vmbo stroom van het ACL wordt expliciet aandacht besteed aan de leergebied overstijgende (LGO) kerndoelen, onder te verdelen in de vier thema’s:
- Leren leren (kerndoel 1 – 4)
- Leren taak uitvoeren (kerndoel 5 – 7)
- Leren functioneren in sociale situaties (kerndoel 8 – 9)
- Ontwikkelen van een persoonlijk toekomstperspectief (kerndoel 10 – 11)
Hierbij is de keuze gemaakt om de kerndoelen 1 t/m 7 vooral aandacht te geven bij de reguliere VMBO vakken en het vak ‘Persoonlijke ontwikkeling’. Dus niet als aparte lessen, maar als integraal onderdeel van ons gehele vakonderwijs. De kerndoelen 8 t/m 11 vormen een aparte lijn en zijn vormgegeven in de lessen SoVa, Rots & Water, logopedie, maatschappijleer, beroepenoriëntatie, beroepentoets, praktijklessen en bijbehorende stage. Aangezien deze laatste lijn geborgd is, zal de rest van dit beleid zich richten op kerndoelen 1 t/m 7, die vaardigheden omvatten die met name bij de schoolvakken aan de orde komen.
Gezien de taalproblematiek, en de daaruit voortvloeiende beperkingen in communiceren, wordt er bij het LGO extra aandacht besteed aan de kerndoelen waarbij communicatie een belangrijke rol speelt. Dit resulteert in een aangepaste indeling van de zeven kerndoelen:
- Leren leren
- Mening vormen
- Leren taak uitvoeren
- Samenwerken
Voor de vmbo stroom hanteren we de volgende schoolnormen bij het LGO signaleringsinstrument: we verwachten dat minimaal 80% van de leerlingen 0,8 scoort in de voortgangsrapportage op de 4 aparte gebieden aan het einde van het 1e leerjaar, in het 2e leerjaar 80% van de leerlingen minimaal 1,8 scoort en in het 3e leerjaar 80% van de leerlingen minimaal 2,8. Deze scores zijn gebaseerd op de gemiddelde scores van de afgelopen 3 jaar.
De leerlingen die uitstroomden in het schooljaar 2023/2024 na een driejarige vmbo-onderbouw,hebben gemiddeld 2,88 gescoord.
In deze groep is relatief veel sprake van comorbiditeit met bijvoorbeeld ASS/ADHD. Zij hebben echter langere tijd extra ondersteuning gehad, en komen daarmee op een goed gemiddelde uit: Van de 7 leerlingen behalen 6 de streefscore van 2,8.
De eerste lichting leerlingen die na een tweejarige onderbouw uitstroomden scoorden gemiddeld 1,87. Van deze groep heeft 85% de streefscore van 1,8 behaald. Twee leerlingen scoorden lager, maar deze zijn ook vanwege andere redenen en complexere problematiek uitgestroomd naar de arbeidsroute.
De leerlingen van het eerste leerjaar scoorden gemiddeld 0,84. Van deze leerlingen vielen er 3 van de 9 met name uit op ‘leren leren’. Dit was zeer herkenbaar in de groep en hierop zijn diverse interventies gepleegd. We verwachten komend schooljaar bij deze groep dan ook minder uitval.
Als we kijken naar de scores van 2021/2022 en 2022/2023 zien we de volgende scores voor alle drie de leerjaren:
- Voor 2021-2022 waren deze scores 0,88 voor het eerste leerjaar, 1,87 voor het tweede leerjaar en 2,8 voor het derde leerjaar. De streefscores zijn dus 100% behaald.
- Voor het schooljaar 2022/2023 behaalde in het eerste leerjaar 100% van de leerlingen de streefscore, in het tweede leerjaar was dit 92%. De leerlingen die dat jaar uitstroomden, hebben gemiddeld 2,74 gescoord: het kleine leerlingaantal en de zware problematiek in deze groep geven een vertekend beeld.
Onze ambitie voor het schooljaar 2024/2025 is weer dat 80% van de leerlingen de streefscores behaald. We zijn ons ervan bewust dat door de kleine leerlingaantallen percentages snel afwijken. Ook de zwaardere problematiek heeft invloed. Door vanaf het begin goed te werken aan de LGO-doelen, willen we de streefscores desondanks behalen.
Indicatoren en Competenties
Compasser
In de arbeidsroute wordt er gewerkt met het instrument Compasser om de ontwikkeling van leerlingen inzichtelijk te maken. Het instrument Compasser richten wij zo in dat het past bij onze leerlingen en onze school. In Compasser maken wij inzichtelijk waar een leerling aan werkt en wat de mate van beheersing is. De ontwikkeling wordt inzichtelijk in het portfolio van de leerling. Als professionals kunnen wij de resultaten per leerling bekijken, per groep en van de hele school. Zo krijgen wij zicht op trends en patronen en kunnen wij ons onderwijs verder afstemmen op wat de leerlingen nodig hebben.
Indicatoren en Competenties
In de arbeidsroute worden sinds schooljaar 2017 – 2018 de (arbeids)competenties van de leerlingen gemeten en gevolgd. De vragenlijst Indico wordt hiervoor gebruikt en deze vragenlijst staat in Compasser. Indico staat voor indicatoren en competenties. De competenties zijn een set van ‘kennis, vaardigheden en houding/gedrag’. De indicatoren waarop wij meten, maken de competenties meetbaar. Iedere competentie is opgebouwd uit meerdere indicatoren. De leerling wordt beoordeeld op de indicatoren zodat inzichtelijk wordt in welke mate de leerling de competenties beheerst. De Indico sluit aan bij kerndoelen ‘Voorbereiding op arbeid’ en de ‘Leergebied overstijgende kerndoelen’. De Indico sluit eveneens aan op het mbo-kwalificatiedossier op niveau 1 (entreeopleiding) en het begrippenkader zoals dat gehanteerd wordt in de Participatiewet. De totale competentielijn is gericht op de competenties van de reguliere arbeidsmarkt op en onder mbo-1 niveau.
De competentielijn Indico beschrijft wat een leerling moet kennen en kunnen om succesvol uit te kunnen stromen naar de uitstroombestemming. De ontwikkeling van de vaardigheden van alle leerlingen in de arbeidsroute worden op basis van deze lijn gevolgd en vastgelegd. De Indico bestaat uit drie onderdelen:
- De competenties arbeidsvaardigheden
- Beroepsoriëntatie
- Belastbaarheid
Ambitie en opbrengsten
De vastgestelde norm voor de schoolverlaters met uitstroomperspectief reguliere arbeid was voor schooljaar 2022 – 2023 dat alle schoolverlaters minimaal 94% gemiddeld scoren op de normindicatoren en minimaal 85% op de restindicatoren. De schoolverlaters hebben uiteindelijk gemiddeld 90,4% gescoord op de normindicatoren en 90,5% gescoord op de restindicatoren. Bij beide indicatoren haalt 71% van de leerlingen de gestelde norm. Voor schooljaar 2023-2024 wilden wij op zowel de normindicatoren als de restindicatoren een score van 90% halen. Op de normindicatoren is een gemiddelde score van 90,0% gehaald. Op de restindicatoren was de gemiddelde score 84,2%, dit is dus iets lager dan het streefniveau.
We zien dat bij deze groep niet zozeer het cognitieve niveau lager is, maar wel de communicatieve redzaamheid (verdichting van de problematiek)
Voor het schooljaar 2024-2025 streven we, ondanks de verzwaring van de problematiek die we de laatste jaren zien, weer op zowel de normindicatoren als de restindicatoren naar een score van 90% .
Inspectie
De onderwijsinspectie doet eens in de vier jaar een uitgebreid onderzoek bij het bestuur en de scholen van Auris. Hiermee onderzoeken ze of alle leerlingen onderwijs krijgen van voldoende kwaliteit. En of scholen voldoen aan de wet- en regelgeving en of ze hun financiën op orde hebben. De onderwijsbesturen zijn hiervoor verantwoordelijk en daarom doet de inspectie een uitgebreid onderzoek bij ieder bestuur.
In 2019 is de Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep voor het laatst beoordeeld. De kwaliteit van het onderwijs is beoordeeld met een voldoende. Het laatste rapport is te vinden op de website van de onderwijsinspectie (zoek op ‘Stichting Onderwijs Koninklijke Auris Groep’). Op deze pagina zijn ook de specifieke resultaten per school te vinden.
Meer informatie over de onderzoeken van de inspectie is te vinden op de website van de onderwijsinspectie.
Interne audits
Minimaal elke drie jaar vindt een interne audit op de school plaats. Het auditteam komt dan langs op de school en onderzoekt of de school werkt volgens de goede procedures. De laatste interne audit heeft plaatsgevonden in 2022 en een voortgangsgesprek in 2023.
Tijdens de auditdagen is een vriendelijke, rustige en goede school gezien voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. De school heeft een breed aanbod en goede samenwerking in de regio, met een duidelijke focus op een (warme) uitstroom. De veiligheid staat hoog in het vaandel en leerlingen en medewerkers ervaren een prettige sfeer waarin zij samenwerken. Het leerstofaanbod past bij het uitstroomperspectief van de leerlingen en er wordt eraan gewerkt om ook op vakinhoudelijk gebied streefniveaus vast te stellen om het onderwijs hierop te kunnen verbeteren. Met de gegeven tips op het onderdeel kwaliteitszorg is de school volop aan de slag gegaan en als voldoende beoordeeld op het voortgangsgesprek.
Professionalisering
De ontwikkeling van onze medewerkers staat niet stil. Intern organiseren wij verschillende studiedagen. Daarnaast nemen onze medewerkers ook actief deel aan diverse externe cursussen en opleidingen. Alle nieuwe medewerkers nemen deel aan doelgroep specifieke (TOS, Doof/SH) professionalisering.
Daarnaast geven medewerkers op basis van ontwikkelingsplannen zelf aan waar zij zich verder in willen ontwikkelen.
Leervoorwaarden
Onze expertise en ons onderwijs is gericht op leerlingen met een ernstige taalontwikkelingsstoornis en leerlingen of slechthorend zijn. Het is belangrijk dat daarnaast wordt voldaan aan de volgende leervoorwaarden:
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, leraar en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal (in een groep van 12-18 leerlingen) onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out roepen of observatiegroepen) aanwezig bij Auris.
Uiteraard proberen wij alle leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Een leerling die onderwijs volgt op Auris College Leiden moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Wanneer er sprake is van een non verbale IQ-score of verbale IQ-score lager dan 80 dient een differentiaal afweging gemaakt te worden. Dat wil zeggen dat geadviseerd wordt om af te wegen of er beter aan de onderwijsbehoeften van de leerling voldaan kan worden binnen een andere onderwijsinstelling.
De school legt, in bovengenoemde gevallen, de situatie aan de CvO voor om na te gaan of de leerling nog toelaatbaar is tot het voortgezet speciaal onderwijs van Auris.